Over

TOELICHTING

 

Geboren ben ik in 1960 in Amsterdam en na mijn vroege jeugdjaren gewoond te hebben in Amsterdam-Buitenveldert, ben ik met mijn ouders en broer verhuisd naar Blaricum, waar ik de rest van mijn jeugd heb doorgebracht. Het is daar geweest waar ik mijn liefde voor honden, paarden en natuur heb opgedaan. De berkenbomen, welke veelvuldig in mijn werk terugkeren, stammen uit deze tijd. Na mijn middelbare school besloot ik eerst met paarden te gaan werken en belandde zodoende op internationale dressuurstallen. Eerst in Nederland, daarna in Duitsland en tenslotte in België. De drang om weer te gaan tekenenen en schilderen, wat ik als kind veelvuldig deed, nam met de jaren toe en ik besloot daarom dan ook in 1983 een punt te zetten achter mijn dressuurcarriere om de kunstacademie te gaan volgen. Na een succesvolle studietijd op de Gerrit Rietveld academie, ben ik in 1989 afgestudeerd en ben tot op heden als zelfstandig beeldend kunstenaar werkzaam.

 

 

Welcome

WERK

Mijn beeldende kunst, bestaande uit schilderijen, tekeningen, installaties en soms ook foto's en video's, is opgebouwd d.m..v. collageachtige taferelen en pictografische beeldelementen. Haar oorsprong ligt, zoals eerder genoemd, in de tijd dat ik de paardendressuursport professioneel beoefende, voorafgaande aan mijn kunstenaarschap. De vaak manshoge herten en honden refereren hier nog aan en zijn met de 'bomen' de drie belangrijkste beeldelementen in mijn werk. De lijnvoering is direct en ondoorbroken en het palet wordt veelal opgebouwd door verschillende kleuren over elkaar heen te schilderen. Schaduwen worden vaak door aliminium alkydverf gesuggereerd. De verfbehandeling is droog en egaal en kenmerkend voor mijn werk is vaak een toegepast omgekeerd perspectief binnen de kadrering, die bijdraagt aan het 'verstoorde' totaalbeeld. Associaties zijn er met de verhalen over 'Alice' van Lewis Caroll, dit vanwegede continu andere dimensie. Alice grootste wens in 'Alice in Wonderland' is om als een telescoop in en uit te kunnen schuiven, wat door, zonder zich al te strikt te storen aan eenheid van plaats en handeling, door de schrijver wordt verwezenlijkt. Hetzelfde geldt voor mijn werk. Het is dan niet gek om als hert of hond in een kamer te zijn en dan plotseling in een bos te verschijnen waar op elke berkenstam emblemen zijn geplaatst.

 

SILVER

 

'Silver' (2008) heeft het formaat van 180 x 140 x 5 cm. en is opgebouwd door verschillende lagen olieverf en zilveren alkydverf op linnen. Op het 1e plan is vanuit een kikkerperspectief frontaal de torso van een hond te zien. De zwarte 'Hazewind' met witte bef domineert met opgeheven hoofd, van links driekwart tot rechtsonder, het beeld. Zowel de vorm van de witte bef, als de glans op de vacht, grijze partijen in de zwarte vacht, geven de hond diepte. De vlakken zijn egaal, zonder zicht van penseelstreek, geschilderd. De zwarte vorm van de hond wordt omlijnd door een witte contour die geleidelijk opgaat in de achtergrond. Op het 2e plan zijn er berkenstammen te zien die met zwarte conouren van boven naar onder, van links naar rechts en ook zelfs vóór de hond het beeld vullen. Waar normaliter takken zijn, hangen nu schilderijen alsof ze met boom en al zijn meegegroeid. Iconografische beeldspraak en verworven en verwijzend door en naar eerdere gemaakte werken. Één van de stammen is diagonaal van linksboven naar midden onder in het kader geplaatst en versterkt hierdoor de positie van de hond op de voorgrond. De stammen zijn links wit en rechts zilver van kleur en hebben horizontale zwarte arceringen met boven witte en onder grijze flankerende lijnen, die ook terugkomen in de geschilderde emblemen. Door dat rechts enkele bomen voor de hond, dus op het 1e plan zijn geplaatst neemt het perspectief in de compositie daar een andere wending. Dit effect wordt nog eens versterkt door een groter embleem op de boomstam in de rechter onderhoek. Op het 3e plan is de achtergrond. Door transparante witte lagen, die samenkomen met de witte contour van de hond, over een onderliggend grijs te schilderen, krijgt de achtergrond diepte en verbindt deze met elkaar. De titel verwijst o.a. naar het gebruik van zilveren alkydverf en de glanzende uitstraling van het geheel, maar ook naar mijn eerste kennismaking met de Greyhound op zeven jarige leeftijd. In de 'Avenue' (modeblad uit vroegere jaren) van mijn moeder las ik een verhaal over Silver, waarin een straatjongen op een nacht, hartje Londen, een Greyhound vindt, deze gaat trainen en natuurlijk uiteindelijk kampioen wordt. Een 'alleen-op-de-wereld' verhaal met een goed einde en altijd in mijn herinnering gebleven. Die Greyhound heette Silver!

 

PORTRET VAN JOEY - in wording

 

Door gebruik te maken van de transparantheid van de olieverf moest ik van te voren goed bedenken welke kleur ik als eerste opzette. In dit geval begon ik met een totaal witte basis, in andere gevallen gebruik ik soms ook de kleur van het linnen. Over het wit werden er daarna rode, gele en blauwe partijen aangebracht, dit als onderschildering voor de daarop volgende kleuren. Geel heb ik gebruikt om het latere wit wat levendiger te maken op het lichaamvan Joey, blauw om het latere wit van het laken wat koeler te doen aanzienen en daardoor kon ik ook het patroon op het laken al grof neerzetten. Na meer gedetailleerd het bloemmotief met een donkerder blauw te hebben aangezet volgde Joey's kop. Voor de lichte partijen op de kop werd over het rood ook wit aangebracht, waardoor daar een levendige huidskleur met diepte ontstond. De donkere partijen op het rood verkreeg ik door phthalo blauw er over te schilderen, waarna het bijna zwart oogde. Daarna volgde de grijze partij, ook deze werd zeer 'luchtig' geschilderd, waardoor het onderliggende rood ook hier mooi tot z'n recht kwam. Daarna werd weer een transparante laag wit op de kraag en het laken aangebracht om deze nog helderder te maken en het bloemmotief nog preciser. Op de grijze delen werd er vervolgens met een hele droge kwast wit aangebracht, waardoor ook hier veel meer levendigheid verkregen werd. Voor de optimale helderheid van het laken en de witte schoonheid van de kraag werd nog een transparante laag wit geschilderd, om met het zwartste zwart te kunnen eindigen. Doordat de achtergrond nu klaar was, kon ik heel goed bepalen hoe weinig zwart ik nodig had om net de kenmerkende expressie van Joey te kunnen weergeven.

 

 

Stella Veldkamp, Amsterdam, december 2013

 

 

Silver
Joey - 1e versie
Joey - 6e versie
Joey - 3e versie
Joey - 11e versie